Search Results - (Author, Cooperation:P. Rathert)

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  1. 1
    Staff View
    Publication Date:
    2015-12-15
    Publisher:
    Nature Publishing Group (NPG)
    Print ISSN:
    0028-0836
    Electronic ISSN:
    1476-4687
    Topics:
    Biology
    Chemistry and Pharmacology
    Medicine
    Natural Sciences in General
    Physics
    Keywords:
    Animals ; Cells, Cultured ; Cellular Reprogramming/*genetics ; Chromatin/metabolism ; Chromatin Assembly Factor-1/antagonists & inhibitors/genetics/*metabolism ; Gene Expression Regulation/genetics ; Heterochromatin/metabolism ; Mice ; Nucleosomes/metabolism ; RNA Interference ; Transduction, Genetic
    Published by:
    Latest Papers from Table of Contents or Articles in Press
  2. 2
    Staff View
    Publication Date:
    2015-09-15
    Publisher:
    Nature Publishing Group (NPG)
    Print ISSN:
    0028-0836
    Electronic ISSN:
    1476-4687
    Topics:
    Biology
    Chemistry and Pharmacology
    Medicine
    Natural Sciences in General
    Physics
    Keywords:
    Animals ; Azepines/*pharmacology ; Cell Line, Tumor ; Chromatin/genetics/metabolism ; Drug Resistance, Neoplasm/*drug effects/*genetics ; Enhancer Elements, Genetic/genetics ; Female ; Gene Expression Regulation, Neoplastic/*drug effects/genetics ; Genes, myc/genetics ; Leukemia, Myeloid, Acute/drug therapy/*genetics/metabolism/pathology ; Male ; Mice ; Nuclear Proteins/*antagonists & inhibitors/metabolism ; Transcription Factors/*antagonists & inhibitors/metabolism ; Transcription, Genetic/*drug effects/genetics ; Triazoles/*pharmacology ; Wnt Signaling Pathway/drug effects
    Published by:
    Latest Papers from Table of Contents or Articles in Press
  3. 3
    Brandt, H. ; Rathert, P.
    Springer
    Published 1997
    Staff View
    ISSN:
    1433-0415
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Notes:
    Das Blasenkarzinom ist der häufigste maligne Tumor des Harntraktes und macht 3,5% aller Krebstodesfälle aus. Es ist eine Erkrankung mit stark variierendem Erscheinungsbild, das einer differenzierten Diagnostik bedarf. Neben der primären Erkrankung haben die diagnostischen Maßnahmen das Ziel, die Tumorkrankheit in ihrer Gesamtheit zu erfassen, mit Lokalisation des Primärtumors, Bestimmung seines Stadiums und seines Differenzierungsgrades. Die Diagnostik unterscheidet zwischen uni- und multifokalem Wachstum, weist ein evtl. begleitendes Carcinoma in situ oder eine Dysplasie nach, erfaßt eine lymphatische oder hämatogene Dissemination und erkennt eine Wandüberschreitung des Tumors oder eine Metastasierung. Eine Übersicht über die diagnostischen Maßnahmen gibt Tabelle 1.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  4. 4
    Hamm, M. ; Rathert, P.
    Springer
    Published 1999
    Staff View
    ISSN:
    1433-0563
    Keywords:
    Key words Hydronephrosis • Ureteral obstruction • Double-J ureteral stent • Ureteral stents ; Schlüsselwörter Hydronephrose • Ureterobstruktion • ; Doppel-J-Ureterschienen • Ureterstent
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Description / Table of Contents:
    Zusammenfassung Anhand von 5 Fallberichten wird über die Therapie der extrinsischen Harnleiterobstruktion durch die Einlage von 2 ipsilateralen inneren Doppel-J-Harnleiterschienen berichtet, nachdem die Einlage einer singulären inneren Harnleiterschiene trotz korrekter Lage zu keiner suffizienten Entstauung des Harnleiters und Nierenbeckenkelchsystems geführt hatte. Durch die erhöhte Festigkeit von 2 parallelen inneren Schienen konnten Obstruktion und Kinking vermindert und eine Rückbildung der Stauung des proximalen Hohlsystems erzielt werden. Ferner ermöglicht diese Technik neben dem Urinfluß innerhalb der Schienen einen vermehrten Fluß zwischen den Schienen, der als entscheidender Mechanismus der Urinpassage bei liegenden Harnleiterschienen angesehen wird. In Fällen extrinsischer Harnleiterkompression, in denen durch die Einlage einer singulären inneren Schiene keine suffiziente Rückbildung der Ektasie des vorgeschalteten intra- und extrarenalen Hohlraumsystems erreicht werden kann, sollte die simultane Einlage von 2 ipsilateralen inneren Doppel-J-Harnleiterschienen als technisch einfache, komplikationsarme Therapiealternative in Betracht gezogen werden, die einigen Patienten die Einlage eines perkutanen Nephrostomiekatheters oder invasivere Maßnahmen ersparen kann.
    Notes:
    Summary We present our experiences with the approach of placing 2 parallel ureteral Double-J stents simultaneously in extrinsically obstructed ureters. In all 5 reported patients therapy with single ureteral stents had failed despite correct stent position. With the increased stiffness of 2 parallel ureteral silicon 7F Double-J stents ureteral kinking and luminal compression could be reduced leading to sufficient reduction of hydronephrosis. This approach with potential space between the stents preserves urinary flow through as well as around the stents which is considered to be the most important mechanism in stented ureters. In cases of extrinsic ureteral obstruction with failure of a single stent the simultaneous use of 2 parallel Double-J ureteral stents should be taken into account as a technically easy therapeutic option. It may obviate percutaneous nephrostomy tube placement or more invasive therapy.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  5. 5
    Wawroschek, F. ; Hamm, M. ; Rathert, P.
    Springer
    Published 1998
    Staff View
    ISSN:
    1433-0563
    Keywords:
    Key words Prostate cancer • Hydronephrosis • Ureteral obstruction • Palliative treatment • Urinary diversion ; Schlüsselwörter Prostatakarzinom • Harnstauungsnieren • Palliative Harnableitung
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Description / Table of Contents:
    Zusammenfassung Eine Ureterozystoneostomie (6mal einseitig) als innere Harnableitung erhielten 8 Patienten (64–81 Jahre) zwischen 1991–1995 mit einem lokal fortgeschrittenen Prostatakarzinom und konsekutiven Harnstauungsnieren beidseits (Serumkreatinin 2,1–9,8 mg/%) nach frustranem Versuch der inneren Schienung und Ablehnung einer perkutanen Nephrostomie. Die postoperative Überlebenszeit (237 Tage bei zwei 20 und 21 Monate nach Therapie noch lebenden Patienten), Mortalität (1/8 Patienten), Morbidität und postoperative stationäre Aufenthaltsdauer (26 Tage) werden mit den Resultaten der publizierten retrospektiven Untersuchungen nach perkutaner Nephrostomie verglichen. Der Erhalt der natürlichen Blasenentleerung ohne äußere Harnableitung konnte bei 2 Patienten langfristig (ca. 5 und 20 Monate) erreicht werden. Die Übrigen wurden bei belassener innerer Schiene über einen suprapubischen Ballonkatheter suffizient abgeleitet (postoperatives Serumkreatinin 1,3–2,0 mg/%). Die beidseitige Neoimplantation erbrachte bei größerer Invasivität keinen Vorteil und wurde 1991 verlassen. Die zur Harnableitung durch perkutane Nephrostomie vergleichbaren postoperativen Ergebnisse lassen die Ureterozystoneostomie – bei Patienten mit erhaltener Miktion, rezidivierenden Katheterkomplikationen und Ablehnung oder Mißlingen einer anderweitigen Harnableitung – als suffiziente therapeutische Alternative erscheinen.
    Notes:
    Summary Ureterneoimplantation (unilateral in 6 cases) was performed as palliative urinary diversion in 8 patients (age 64–81 years) due to locally advanced prostate cancer and bilateral ureteral obstruction (serum creatinine 2.1 to 9.8 mg. per dl.) between 1991 and 1995. In these cases the applipcation of a double-J-catheter had failed or a percutaneous nephrostomy was refused. Postoperative time of survival (237 days, 2 patients still living for 20 and 21 months after therapy), mortality (1 of 8 patients), morbidity and time to hospital discharge (26 days) are compared to the results of the published retrospective investigations concerning percutaneous nephrostomy. The opportunity of a natural micturition without external urinary diversion could be gained for a longer period of time (5 and 20 months) in 2 of 3 patients. The other patients with in situ double-j-catheters were drained sufficiently by a suprapubic cystostomy (serum creatinine postoperatively 1.3 to 2.0 mg. per dl.). Bilateral ureterocystoneostomy being more invasive than unilateral diversion showed no benefits and was no more performed since 1991. Ureterneoimplantation with comparable postoperative results to percutaneus nephrostomy seems to be a sufficient therapeutic possibility in patients with natural micturition, repeated catheter complications, refusal or failure of alternative urinary diversion.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  6. 6
    Hamm, M. ; Rupp, C. ; Röttger, P. ; Rathert, P.
    Springer
    Published 1999
    Staff View
    ISSN:
    1433-0385
    Keywords:
    Key words: Malignant mesothelioma ; Tunica vaginalis ; Inguinal mass ; Paratesticular tumor ; Case report. ; Schlüsselwörter: Malignes Mesotheliom ; inguinale Raumforderung ; paratesticulärer Tumor ; Kasuistik.
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Description / Table of Contents:
    Zusammenfassung. Es wird über ein malignes Mesotheliom der Tunica vaginalis testis bei einem 77 jährigen Patienten berichtet. Anamnestisch ergab sich kein Hinweis für eine Asbestexposition. Klinisch fand sich eine rezidivierende Hydrocele in Kombination mit einer knotigen Induration der rechten Leiste. Eine inguinale Orchiektomie mit En-bloc-Resektion des umliegenden Gewebes wurde durchgeführt. Die Therapiealternativen dieses seltenen, aber aggressiven Tumors und insbesondere die Bedeutung der initial radikalen chirurgischen Therapie bei enttäuschenden Ergebnissen der antineoplastischen Chemo- oder Strahlentherapie werden diskutiert.
    Notes:
    Summary. A case of malignant mesothelioma of the tunica vaginalis testis is reported in a 77-year-old male patient. There was no history of asbestos exposure. Recurrent right hydrocele with a papillar inguinal mass was the main clinical feature. An inguinal radical orchiectomy with en bloc resection of the surrounding tissue was performed. The therapeutic options for this rare, but aggressive neoplasm are discussed. Because of the disappointing results of antineoplastic chemotherapy or radiation therapy, the importance of initial radical surgical treatment with complete excision is emphasized.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  7. 7
    Hamm, M. ; Kirch, B. ; Röttger, P. ; Rathert, P.
    Springer
    Published 1997
    Staff View
    ISSN:
    1433-0563
    Keywords:
    Schlüsselwörter Interstitielle Zystitis ; Hunner-Ulkus ; Verruköses Karzinom ; Harnblase ; Kasuistik ; Key words Interstitial cystitis ; Hunner's ulcer ; Verrucous carcinoma ; Urinary bladder ; Case report
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Description / Table of Contents:
    Summary A verrucous carcinoma of the urinary bladder (pT4N0M0, G1) developed in a 66-year-old woman who had been suffering from interstitial cystitis with Hunner's ulcer for 10 years. Up to now, only 7 cases of verrucous carcinoma of the urinary bladder unassociated with bilharzial cystitis have been reported. Although the development of a verrucous carcinoma as a complication of interstitial cystitis has not been reported so far, the authors regard the chronic irritation of the bladder to be the most important etiologic factor for the malignant transformation. After conservative management had failed, a radical cystectomy with supravesical urinary diversion was performed. The characteristics of interstitial cystitis, verrucous carcinoma and surgical management are discussed.
    Notes:
    Zusammenfassung Ein verruköses Karzinom der Harnblase (pT 4N0M0, G1) entwickelte sich bei einer 66 jährigen Patientin, die seit 10 Jahren an einer chronisch interstitiellen Zystitis (IC) mit Hunner-Ulzera litt. In der Weltliteratur sind bislang 7 Fallberichte des nicht Bilharziose-assoziierten verrukösen Karzinoms der Harnblase veröffentlicht worden. Obwohl die Entwicklung eines verrukösen Karzinoms der Harnblase als Komplikation einer IC bislang nicht beschrieben ist, scheint der Pathomechanismus der Entwicklung des verrukösen Karzinoms in der chronischen Irritation der Harnblase zu liegen. Nach Ausschöpfen der konservativen Therapiemöglichkeiten erfolgte die radikale Zystektomie und supravesikale Harnableitung. Neben Diagnostik, Therapie und Komplikationen der IC werden die Charakteristika des verrukösen Karzinoms der Harnblase und die Indikation zu organerhaltenden Operationsverfahren bei der IC diskutiert.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  8. 8
    Staff View
    ISSN:
    1434-0879
    Keywords:
    Bladder Carcinoma ; Urinary Cytology
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Notes:
    Summary 1122 cytological diagnoses have been made on 2500 Papanicolaou stained cytological slides from Patients with urothelial carcinomas. The cytological accuracy was 78% for G1 tumours, 94% for G2 and 96% for G3 carcinomas. A histologically diagnosed G1 carcinoma was cytologically G1 in 81% of cases, a G2 carcinoma was recognized in 64% and G3 carcinoma in 48%.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  9. 9
    Semjonow, A. ; Hamm, M. ; Rathert, P.
    Springer
    Published 1993
    Staff View
    ISSN:
    1433-8726
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Notes:
    Summary The serum half-life of prostate-specific antigen (PSA) calculated subsequent to radical prostatectomy can serve to predict which patients are at high risk of bearing residual prostatic carcinoma despite their initial attainment of undetectable PSA serum levels. This report updates previous results to a mean follow-up period of 37 months. The initial results are essentially confirmed in that a mean PSA elimination half-life of 1.6 days in patients considered to be cured at least 24 months after prostatectomy provides additional useful information for predicting outcome in patients with potentially curable prostate cancer.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  10. 10
    Moll, Friedrich ; Rathert, P.
    Springer
    Published 1999
    Staff View
    ISSN:
    1433-8726
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Notes:
    Abstract One of the historic landmarks in urology is the first planned nephrectomy performed in 1869 by Gustav Simon of Heidelberg (1824–1877). In the history of medicine the reflections and considerations of the specialized surgeon reveal distinguished analyses of the “case” and, thus, the beginning of a modern scientific discussion of a patient's quality of life. Available primary and secondary sources were screened to present a differentiated aspect of this milestone in the history of urology. The analysis of the first German indicated nephrectomy shows the introduction of scientifically orientated thinking in urology, especially in Germany during the middle of the nineteenth century, and parallels the rise of urology and general surgery.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses
  11. 11
    Staff View
    ISSN:
    1435-2451
    Source:
    Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics:
    Medicine
    Notes:
    Zusammenfassung Das mit Erfolg zur Versorgung von Nephrotomie- und Polamputationswunden angewendete Amnion-Klebstoffverfahren bewährte sich auch beim Verschluß traumatisch entstandener Nierenverletzungen. Dies war aber nur dann möglich, wenn eine Rückführung der unübersichtlichen Wundverhältnisse auf einfache Verletzungsbilder, wie sie nach chirurgischen Eingriffen entstehen, erfolgte. Über weitere tierexperimentelle Studien soll eine Verfeinerung der Operationstechnik versucht werden, um die auch dieser therapeutischen Maßnahme anhaftenden Gefahren und Fehlermöglichkeiten weitgehend auszuschalten. Da bereits klinische Erfahrungen mit dem Gewebeleim nach Polresektionen vorliegen, darf in kürzerer Zeit mit der Übernahme des Verfahrens in die Traumatologie der menschlichen Niere gerechnet werden. Geringer Gewebsausfall und gute postoperative Blutstillung zeichnen die neue Methode gegenüber den konventionellen Nahttechniken aus. Durch Methyl-2-Cyanoacrylat könnte unter Mitverwendung gefriergetrockneten Amnions (Amnion-Klebstoffverfahren) eine Verbesserung der organerhaltenden konservativ-chirurgischen Behandlung verletzter Nieren erreicht werden.
    Type of Medium:
    Electronic Resource
    URL:
    Articles: DFG German National Licenses