Search Results - (Author, Cooperation:Huck)
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Publication Date: 2018-10-25Description: Der vorliegende Beitrag stellt die EDV-Hilfsmittel des Forschungsprojekts Hardehausen vor. Die Verwendung des kommerziellen Datenprogramms LARS zeigt, daß der Einsatz leistungsfähiger Software ohne problematische Beschneidungen der historischen Quellen möglich ist. Das verwendete Programm ist weiterhin mit KLEIO kompatibel, d.h. einem speziell auf die Anwendung in der Geschichtswissenschaft zugeschnittenen Datenbankprogramm. Die Datenbank selbst erfaßt die Organisation der Klosterwirtschaft aus einem recht umfangreichen Urkundenbestand. (pmb)Keywords: Sozialwissenschaften, Soziologie ; Geschichte ; Social sciences, sociology, anthropology ; History ; Erhebungstechniken und Analysetechniken der Sozialwissenschaften ; Sozialgeschichte, historische Sozialforschung ; Social History, Historical Social Research ; Methods and Techniques of Data Collection and Data Analysis, Statistical Methods, Computer Methods ; electronic data processing ; data bank ; deployment ; middle ages ; convent ; data organization ; science of history ; economy ; Einsatz ; Geschichtswissenschaft ; EDV ; Kloster ; Datenbank ; Wirtschaft ; Datenorganisation ; Mittelalter ; empirisch ; empiricalType: journal article, Zeitschriftenartikel -
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Publication Date: 2020-08-10Description: We experimentally examine the effects of price competition in markets for expe-rience goods where sellers can build up reputations for quality. We compare price competition to monopolistic markets and markets where prices are exogenously fixed (somewhere between the endogenous oligopoly and monopoly prices). While oligopolies benefit consumers regardless of whether prices are fixed or endoge-nously chosen, we find that price competition lowers efficiency as consumers pay too little attention to reputation for quality. This provides empirical support to recent models in behavioral industrial organization that assume that consumers may with increasing complexity of the market place focus on selected dimensions of products. We also find that consumers' attention to quality and, hence, provided quality drops when regulated prices are set at levels that are too low. (author's abstract)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Marketing ; Markt ; Preis ; Regulierung ; Wettbewerb ; Produkt ; Qualität ; Verbraucher ; Preisniveau ; market ; price ; regulation ; competition ; product ; quality ; consumer ; price level ; 10900Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: We introduce the notion of strategic awareness in experimental games which captures the idea that subjects realize they are playing a game and thus have to form beliefs about others' actions. The concept differs from both, rule understanding and rationality. We then turn to experimental evidence from a beauty contest game where we elicit measures of cognitive ability and beliefs about others' cognitive ability. We show that the effect of cognitive ability is highly non-linear. Subjects' behavior below a certain threshold choose numbers in the whole interval and does not correlate with beliefs about others ability. In contrast, choices of subjects who exceed the threshold avoid choices above 50 and react very sensitively to beliefs about others' cognitive ability. (author's abstract)In diesem kurzen Artikel führen wir das Konzept von strategic awareness in Experimenten ein. Dieses neue Konzept beschreibt die Fähigkeit von Experimentteilnehmer, strategische Situationen zu erkennen und daher Erwartungen über das Verhalten von anderen zu bilden. Das Konzept unterscheidet sich sowohl von Rationalität als auch vom bloßen Verstehen von den Regeln eines Experiments. Wir demonstrieren das Konzept empirisch mit Hilfe von Daten eines Beauty Contest Games, in dem wir die kognitiven Fähigkeiten der Teilnehmer und ihre Einschätzungen über die kognitiven Fähigkeiten der anderen Teilnehmer erheben. Die Resultate zeigen, dass kognitive Fähigkeiten einen starken nicht-linearen Effekt auf die Entscheidungen in dem Beauty Contest Game haben. Das Verhalten von Experimentteilnehmer, die unter einer bestimmten Schwelle liegen, kann nicht von zufälligen Entscheidungen unterschieden werden und korreliert auch nicht mit deren Einschätzung über die kognitiven Fähigkeiten der anderen Teilnehmer. Im Gegensatz dazu vermeiden Teilnehmer, die über dieser Schwelle liegen, dominierte Entscheidungen und basieren ihre Entscheidungen auf ihrer Einschätzung über die kognitiven Fähigkeiten der anderen Teilnehmer. (Autorenreferat)Keywords: Psychology ; Psychologie ; Allgemeine Psychologie ; General Psychology ; Bewusstsein ; Schönheit ; Experiment ; Strategie ; kognitive Fähigkeit ; Wettbewerb ; competition ; strategy ; cognitive ability ; experiment ; beauty ; consciousness ; 10700Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: In a tedious real effort task, subjects know that their piece rate is either low or ten times higher. When subjects are informed about their piece rate realization, they adapt their performance. One third of subjects nevertheless forego this instrumental information when given the choice - and perform stunningly well. Agents who are uninformed regarding their piece rate tend to outperform all others, even those who know that their piece rate is high. This also holds for enforced instead of self-selected information avoidance. All our findings can be captured by a model of optimally distorted expectations following Brunnermeier and Parker (2005). (author's abstract)Keywords: Wirtschaft ; Soziologie, Anthropologie ; Sociology & anthropology ; Economics ; Industrie- und Betriebssoziologie, Arbeitssoziologie, industrielle Beziehungen ; Personalwesen ; Human Resources Management ; Sociology of Work, Industrial Sociology, Industrial Relations ; Erwartung ; Leistungsanreiz ; Leistungsverhalten ; Arbeitsplatz ; Information ; Lohn ; Lohnhöhe ; expectation ; incentive ; performance behavior ; job ; information ; wage ; wage level ; 10200 ; 10900Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: We study an investment experiment conducted with a representative sample of German households. Respondents invest in a safe asset and a risky asset whose return is tied to the German stock market. Experimental investments correlate with beliefs about stock market returns and exhibit desirable external validity: they predict real-life stock market participation. But many households do not significantly react to an exogenous increase in the risky asset's return. The data analysis and analogous laboratory experiments suggest that task complexity decreases the responsiveness to incentives. Modifying the return of the (simpler) safe asset has a larger effect. (author's abstract)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Finanzwirtschaft, Rechnungswesen ; Financial Planning, Accountancy ; Aktienmarkt ; Börse ; Portfolio-Management ; Erwartung ; Finanzmarkt ; Wissen ; Investition ; Privathaushalt ; Artefakt ; stock market ; stock exchange ; portfolio management ; expectation ; financial market ; knowledge ; investment ; private household ; artifact ; 10900Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: "In a laboratory experiment designed to capture key aspects of the interaction between physicians and patients, we study the effects of medical insurance and competition in the guise of free choice of physician, including observability of physicians’ market shares. Medical treatment is an example of a credence good: only the physician knows the appropriate treatment, the patient does not. Even after a consultation, the patient is not sure whether he received the right treatment or whether he was perhaps overtreated. We find that with insurance, moral hazard looms on both sides of the market: patients consult more often and physicians overtreat more often than in the baseline condition. Competition decreases overtreatment compared to the baseline and patients therefore consult more often. When the two institutions are combined, competition is found to partially offset the adverse effects of insurance: most patients seek treatment, but overtreatment is moderated." (author's abstract)Keywords: Sozialwissenschaften, Soziologie ; Social sciences, sociology, anthropology ; Überbehandlung ; Health Policy ; Gesundheitspolitik ; Krankenversicherung ; Krankenkasse ; Arzt-Patient-Beziehung ; Arztwahl ; Wettbewerb ; Patient ; competition ; health insurance ; health insurance fund ; choice of physician ; physician-patient relationship ; patient ; 50100 ; 11000 ; 10200Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: "Is there a way of matching donations that avoids crowding out? We introduce a novel matching method where the matched amount is allocated to a different project, present some simple theoretical considerations that predict reduced crowding out or more crowding in (depending on the degree of substitutability between the two projects) and present evidence from a large-scale natural field experiment and a laboratory experiment. Similar to findings in the literature, conventional matching for the same project results in partial crowding out in the field experiment and, as predicted, crowding out is reduced under the novel matching scheme. The lab experiment provides more fine-tuned evidence for the change in crowding and yields further support for the theory: the novel matching method works best when the two projects are complements rather than substitutes." (author's abstract)Keywords: Social problems and services ; Soziale Probleme und Sozialdienste ; charitable giving; matched fundraising; natural field experiment ; Other Fields of Social Welfare ; Sonstiges zur Sozialarbeit und Sozialpädagogik ; 11000Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: In this note we shall discuss a concept that - despite its prominence in both Hume (1739) and Smith (1759), its obvious relevance for social behavior, and its not so infrequent use in colloquial language - has never gained a foothold in economic theory: the concept of empathy. Specifically, we illustrate how some insights from the psychological literature on empathy can be incorporated into a standard utility framework, and demonstrate the potential interaction of beliefs and utility through the channel of empathy. (author's abstract)In diesem Artikel diskutieren wir das Konzept der Empathie. Dieses konnte in der ökonomischen Theorie nie wirklich Fuß fassen, trotz seiner Bedeutung sowohl bei Hume (1739) als auch Smith (1759), seiner offensichtlichen Relevanz für soziales Verhalten und seines durchaus verbreiteten Gebrauchs in der Umgangssprache. Insbesondere zeigen wir, wie einige Erkenntnisse aus der psychologischen Literatur über Empathie in ein Standardkonzept von "Nutzen" integriert werden können und demonstrieren die potenzielle Interaktion von Erwartungen und Nutzen über den Weg der Empathie. (Autorenreferat)Keywords: Psychology ; Psychologie ; Social Psychology ; Sozialpsychologie ; Empathie ; soziales Verhalten ; social behavior ; empathyType: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: We explore the stability of imitation in a 1,200-period experimental Cournot game where subjects do not know the payoff function but see the output quantities and payoffs of each oligopolist after every period. In line with theoretical predictions and previous experimental findings, our oligopolies reach highly competitive levels within 50 periods. However, already after 100 periods quantities start to drop and, eventually fall deep into collusive territory without pausing at the Nash equilibrium. Our results demonstrate how groups of subjects can learn their way out of dysfunctional heuristics, and thus suggest the need for a new theory of how cooperation emerges. (author's abstract)Wir untersuchen die Stabilität von Imitationsverhalten in einem experimentellen Cournot-Oligopol mit 1.200 Perioden, in denen die Teilnehmer zwar keine Informationen über die Gewinnfunktion haben, aber nach jeder Periode die Output-Mengen und den Gewinn jedes Oligopolisten sehen können. Im Einklang mit theoretischen Vorhersagen und Befunden vorheriger Experimente, erreichen unsere Oligopole hoch-kompetitive Levels innerhalb von 50 Perioden. Aber bereits nach 100 Perioden fangen die Output-Mengen an zu fallen, im weiteren Verlauf sogar bis tief in kollusive Bereiche, ohne am Nash-Gleichgewicht zu pausieren. Unsere Befunde veranschaulichen, wie Gruppen von Personen ihren Weg aus dysfunktionalen Heuristiken heraus finden können, und legen daher die Notwendigkeit einer neuen Theorie über die Entstehung von Kooperation nahe. (Autorenreferat)Keywords: Psychologie ; Bildung und Erziehung ; Psychology ; Education ; Sozialpsychologie ; Allgemeines, spezielle Theorien und Schulen, Methoden, Entwicklung und Geschichte der Erziehungswissenschaft ; Social Psychology ; Basic Research, General Concepts and History of Education and Pedagogics ; Imitation ; Experiment ; Verhalten ; Stabilität ; Lernen ; Dynamik ; Kooperation ; imitation ; experiment ; behavior ; stability ; learning ; dynamism ; cooperation ; 10600 ; 10700Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2020-08-10Description: In this note, we argue that the Eurozone needs an institutional exit mechanism to enhance Eurozone stability, and propose modifications to the Dobbs' NEWNEY mechanism, the only mechanism that satisfies the twin properties of eliminating incentives for intra-Eurozone capital flight and maintaining Eurozone price stability. Our modifications eliminate moral hazard, allow for a fair distribution of costs (between and within countries) and are also appropriate for the exit of a fiscally strong country. (author's abstract)Wir befürworten einen institutionellen Exit-Mechanismus für die Eurozone, nicht zuletzt um die Stabilität der Eurozone zu stärken, und schlagen Modifikationen zu Dobb's NEWNEY Mechanismus vor, dem einzigen Mechanismus, der Anreize zu Kapitalflucht innerhalb der Eurozone eliminiert und Preisstabilität garantiert. Unsere Modifikationen eliminieren moral hazard und erlauben es, die Kosten eines Exits gerecht zu verteilen, sowohl zwischen Ländern als auch innerhalb eines Landes. Der modifizierte Mechanismus eignet sich nicht nur für den Exit eines fiskalisch schwachen, sondern auch für den Exit eines fiskalischen starken Lands. (Autorenreferat)Keywords: Wirtschaft ; Politikwissenschaft ; Economics ; Political science ; Economic Policy ; European Politics ; Europapolitik ; Wirtschaftspolitik ; Föderalismus ; Leistungsfähigkeit ; Umverteilung ; Preispolitik ; Legislative ; Europa ; Stabilität ; Verhandlung ; Kapital ; Gewerkschaft ; Institutionalisierung ; Euro ; redistribution ; legislative ; Europe ; pricing policy ; negotiation ; capital ; trade union ; stability ; federalism ; institutionalization ; performance ; 10500 ; 10900Type: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2018-07-27Description: "The authors study the profitability and welfare effects of merger in a strategic trade policy environment. Merger changes the strategic trade policy equilibrium. We show that merger can be profitable and welfare enhancing here, even though it is not profitable in a laissez-faire economy. A key element is the change in the governments' incentives to give subsidies to their local firms. We apply the results to the merger between Boeing and McDonnell-Douglas, where subsidies are a constant matter of debate. Our theory explains why the merger was profitable for Boeing and McDonnell-Douglas, why Airbus Industries opposed the merger, why the US authorities agreed to the merger, and why the EU competition authorities opposed it." (author's abstract)"Die Autoren betrachten die Profitabilität und die Wohlfahrtseffekte von Unternehmensfusionen in einer internationalen Welt, in der Staaten das Instrument strategischer Außenhandelspolitik nutzen. Die Rückwirkungen der Fusionen auf die Wahl der strategischen Außenhandelspolitik machen Fusionen von Unternehmen des gleichen Landes profitabel, selbst wenn diese Fusionen in einer Welt ohne Außenhandelssubventionen nicht profitabel wären. Diese Resultate können erklären, weshalb die Fusion zwischen Boeing und McDonnell-Douglas profitabel war, weshalb Airbus unter der Fusion leidet und weshalb die US-Wettbewerbsbehörde der Fusion gegenüber positiver eingestellt war als die europäische Wettbewerbsbehörde." (Autorenreferat)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Economic Policy ; Wirtschaftspolitik ; Profit ; multinationales Unternehmen ; Unternehmenskonzentration ; Binnenmarkt ; Wettbewerb ; Fusion ; Handelspolitik ; Außenhandel ; domestic market ; merger ; multinational corporations ; foreign trade ; competition ; profit ; concentration of enterprises ; trade policy ; descriptive study ; theory formation ; basic research ; Grundlagenforschung ; deskriptive Studie ; TheoriebildungType: Arbeitspapier, working paper -
12Staff View Fulltext Fulltext
Publication Date: 2018-07-27Description: "In this note we consider the preferences of a profit maximizing firm for international ownership in a world in which firms compete in an international Cournot oligopoly, and in which countries use strategic trade policy. We find that firms prefer national ownership and show that full indigenisation occurs in the equilibrium." (author's abstract)"Die internationalen Beteiligungsverhältnisse eines Unternehmens bestimmen die internationale Verteilung der Profite des Unternehmens. Die Beteiligungsverhältnisse beeinflussen deshalb die Anreize für nationale Subventionspolitik im Rahmen strategischer Außenhandelspolitik. In der vorliegenden Arbeit wird untersucht, welche internationalen Beteiligungsverhältnisse ein gewinnmaximierendes Unternehmen bevorzugen würde, könnte es die internationale Zusammensetzung seiner Eigner wählen. Es wird gezeigt, dass in einem internationalen Cournot-Oligopol ein Gleichgewicht der Beteiligungsverhältnisse existiert, in dem jedes Unternehmen nur Personen als Eigner hat, die in dem gleichen Land ansässig sind, in dem sich der Sitz des betreffenden Unternehmens befindet. Das Ergebnis leistet einen Beitrag zur Erklärung des empirisch wohlbekannten Sachverhalts, wonach die internationale Portfoliodiversifikation von Investoren weitaus geringer ist, als es einer optimalen Risikostreuung entsprechen würde." (Autorenreferat)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Management Science ; Political Economy ; Management ; Volkswirtschaftslehre ; multinationales Unternehmen ; Unternehmenspolitik ; Strategie ; Portfolio-Selection ; Subventionspolitik ; Gleichgewichtsmodell ; ökonomisches Modell ; Risiko ; Außenhandelspolitik ; Optimierung ; Diversifikation ; Beteiligung ; internationale Verflechtung ; Investitionsverhalten ; economic model ; policy of granting subsidies ; multinational corporations ; investment behavior ; risk ; portfolio selection ; export policy ; diversification ; optimization ; equilibrium model ; international networking ; strategy ; participation ; company policy ; theory formation ; basic research ; Grundlagenforschung ; TheoriebildungType: Arbeitspapier, working paper -
13Staff View Fulltext Fulltext
Publication Date: 2018-07-27Description: "Competition in some product markets takes the form of a contest. If some firms cooperate in such markets, they must decide how to allocate effort on each of their products and whether to reduce the number of their products in the competition. The authors show how this decision depends on the convexity properties of the contest success function, and we characterize conditions under which cooperation is profitable." (author's abstract)"In vielen Gütermärkten verläuft der Wettbewerb zwischen Unternehmen nicht primär über Preise und Mengen, sondern über Verkaufsanstrengungen. Ein Beispiel hierfür ist der Kampf um Marktanteile und Kunden in Märkten mit hohen Werbeaufwendungen. Wenn Unternehmen in solchen Märkten kooperieren, müssen sie entscheiden, ob sie ihre gesamte Produktpalette beibehalten und ihre Verkaufsanstrengungen gleichermaßen auf alle Produkte richten wollen ('Kollusion') oder ob sie die Anzahl ihrer Produkte reduzieren ('Fusion'). Die Autoren zeigen, daß diese Entscheidung von den Konvexitätseigenschaften der Funktion abhängt, die den Markterfolg eines Produkts in Abhängigkeit von den Verkaufsanstrengungen für dieses Produkt bzw. für die Konkurrenzprodukte bestimmt. Sodann werden die Bedingungen untersucht, unter denen Kooperation in Form von 'Kollusion' oder 'Fusion' für die kooperierenden Unternehmen profitabel ist." (Autorenreferat)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Betriebswirtschaftslehre ; Business Administration ; Funktion ; Marktstellung ; Marktanteil ; Werbung ; Wettbewerb ; Fusion ; Kooperation ; Unternehmen ; merger ; competition ; enterprise ; function ; market position ; advertising ; cooperation ; market share ; descriptive study ; deskriptive StudieType: Arbeitspapier, working paper -
14Staff View Fulltext Fulltext
Publication Date: 2018-07-27Description: "In this note we take a first step towards the analysis of collusion in markets with spatial competition, focusing on the case of pure location choices. We find that collusion can only be profitable if a coalition contains more than half of all players. This result holds for location games played in k-dimensional Euclidean space as long as consumers are distributed via atomless density functions. For competition on the unit interval, unit circle, and unit square we also derive sufficient conditions for collusion to be profitable." (author's abstract)"Die Autoren untersuchen Kollusion in Märkten, in denen die einzige strategische Variable der Akteure ihre Ortswahl ist. Für Spiele in k-dimensionalen Euklidischen Räumen mit massepunktfreien Verteilungen zeigen sie, dass Kollusion nur profitabel sein kann, wenn wenigstens die Hälfte aller Akteure kolludieren. Für Wettbewerb auf dem Einheitsintervall, dem Einheitskreis und dem Einheitsquadrat etablieren die Autoren hinreichende Bedingungen für die Profitabilität von Kollusion." (Autorenreferat)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Political Economy ; Volkswirtschaftslehre ; Theorie ; Marktmechanismus ; Standort ; Profitprinzip ; Modellentwicklung ; Wettbewerb ; location ; competition ; market mechanism ; theory ; profit principle ; model construction ; theory formation ; basic research ; Grundlagenforschung ; TheoriebildungType: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2018-07-27Description: "Merged firms are typically rather complex organizations. Accordingly, merger has a more profound effect on the structure of a market than simply reducing the number of competitors. The authors show that this may render horizontal mergers profitable and welfare ż improving even if costs are linear. The driving force behind these results, which help to reconcile theory with various empirical findings, is the assumption that information about output decisions flows more freely within a merged firm." (author's abstract)"Unternehmensfusionen führen häufig zu komplexen Organisationen. Fusionen haben deshalb andere und tiefgründige Wirkungen auf die Marktstruktur. Sie reduzieren nicht einfach die Zahl der Wettbewerber in einem Markt, sondern durch Fusionen entstehen Wettbewerber, die sich wegen ihrer komplexen Organisationsstruktur anders verhalten als jedes der einzelnen Unternehmen vor der Fusion. Die Autoren zeigen in dieser Arbeit, dass horizontale Fusion von Unternehmen aus diesen Gründen profitabel für die fusionierenden Unternehmen und wohlfahrtserhöhend wirken kann, selbst dann, wenn es durch die Fusion keinerlei Kostensynergien gibt. Der Schlüssel für dieses Ergebnis, das eine Theorie für eine Reihe von empirischen Befunden liefert, ist der verbesserte Informationsfluss zwischen Unternehmensteilen des durch die Fusion entstehenden Konzerns im Vergleich zum Informationsfluss zwischen unabhängigen Unternehmen." (Autorenreferat)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Management Science ; Management ; cost-benefit analysis ; joint venture ; information flow ; merger ; organization ; monopoly ; information policy ; competition ; management ; enterprise ; market ; Organisation ; Markt ; Wettbewerb ; Monopol ; Informationsfluss ; Fusion ; Kosten-Nutzen-Analyse ; Informationspolitik ; Joint Venture ; Unternehmen ; descriptive study ; applied research ; deskriptive Studie ; anwendungsorientiertType: Arbeitspapier, working paper -
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Publication Date: 2018-07-27Description: "Wir untersuchen das Verhalten experimenteller Subjekte, die in Anwesenheit von Netzexternalitäten (externen Effekten) eine Reihe von riskanten Investitionsentscheidungen machen sollen. Die Subjekte folgen einer einfachen Heuristik – sie investieren nach positiven Erfahrungen, nach einem Misserfolg reduzieren sie ihre Investitionsneigung. Diese Resultate stehen im Gegensatz zu den theoretischen Befunden von Jeitschko und Taylor (2001), in welchen sogar die Agenten, die ausschließlich positive Erfahrungen gemacht haben, schließlich aufhören zu investieren, weil sie Angst haben, dass die anderen, mit schlechteren Erfahrungen, ausscheiden werden. Theoretisch kann diese 'Bayesianische Angst' einen plötzlichen Wirtschaftszusammenbruch auslösen – auch in dem effizientesten Bayesianischen Gleichgewicht. Im Experiment sind die Subjekte überraschend furchtlos bezüglich der Erfahrungen der anderen. Sie folgen einfach nur eigenen Erfahrungen und verhindern so den totalen Zusammenbruch." (Autorenreferat)"We study the behavior of experimental subjects who have to make a sequence of risky investment decisions in the presence of network externalities. Subjects follow a simple heuristic – investing after positive experiences and reducing their propensity to invest after a failure. This result contrasts with the theoretical findings of Jeitschko and Taylor (2001) in which even agents who have only good experiences eventually stop investing because they are afraid that others with worse experiences will quit. In theory, this 'Bayesian fear' can trigger sudden economic collapse – even in the most efficient Bayesian equilibrium. In the experiment, subjects are surprisingly fearless of others’ experiences, and simply follow their own experiences, thus averting a total collapse." (author's abstract)Keywords: Wirtschaft ; Economics ; Political Economy ; Volkswirtschaftslehre ; Investition ; Wirtschaftspsychologie ; Experiment ; Entscheidung ; Erfahrung ; externe Effekte ; Wirtschaftskrise ; Angst ; decision ; investment ; anxiety ; economic crisis ; economy ; external effects ; experiment ; business psychology ; experience ; wissenschaftstheoretisch ; epistemologicalType: Arbeitspapier, working paper -
17Staff View Fulltext
Publication Date: 2018-07-27Keywords: Sociology & anthropology ; Social sciences, sociology, anthropology ; International relations ; Sozialwissenschaften, Soziologie ; Internationale Beziehungen ; Soziologie, Anthropologie ; Entwicklungsländersoziologie, Entwicklungssoziologie ; internationale Beziehungen, Entwicklungspolitik ; Sozialpolitik ; International Relations, International Politics, Foreign Affairs, Development Policy ; Social Policy ; Sociology of Developing Countries, Developmental SociologyType: journal article, Zeitschriftenartikel -
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Publication Date: 2020-11-07Description: An lauten Expertenstimmen mangelt es in der Corona-Krise nicht, wohl aber an einem einheitlichen Gesamtbild. Über transparente Politikberatung und die Möglichkeiten globalen Wissens.Keywords: Politikwissenschaft ; Political science ; COVID-19; Coronavirus ; politische Willensbildung, politische Soziologie, politische Kultur ; Political Process, Elections, Political Sociology, Political Culture ; Epidemie ; Infektionskrankheit ; Experte ; Legitimität ; Politikberatung ; Wissenstransfer ; epidemic ; contagious disease ; expert ; legitimacy ; political consulting ; knowledge transferType: Stellungnahme, comment -
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Publication Date: 2020-11-06Description: Warum wir so schlecht auf die großen Entscheidungen in der Coronakrise vorbereitet sind.Keywords: Sozialwissenschaften, Soziologie ; Social sciences, sociology, anthropology ; COVID-19; Coronavirus; Ethik; Gesundheitswesen; Krise; Menschenleben; gesamtgesellschaftliche Kosten ; Health Policy ; Gesundheitspolitik ; medizinische Versorgung ; ökonomische Faktoren ; Epidemie ; Gesundheitsversorgung ; medical care ; epidemic ; health care ; health policy ; microeconomic factorsType: Sonstiges, other -
20Staff View Fulltext
Publication Date: 2020-11-13Description: In der Corona-Krise sind neue Verhaltensweisen in der Gesellschaft wichtig. Soziale Normen können je nach Ausprägung die Umsetzung behindern oder unterstützen.Keywords: Soziologie, Anthropologie ; Sociology & anthropology ; COVID-19; Coronavirus ; Soziologie von Gesamtgesellschaften ; Macrosociology, Analysis of Whole Societies ; Epidemie ; Infektionskrankheit ; soziales Verhalten ; Krisenverhalten ; soziale Norm ; epidemic ; contagious disease ; social behavior ; crisis behavior ; social normType: Stellungnahme, comment