Search Results - (Author, Cooperation:Hiller)
-
1Staff View Availability
Person(s): Hiller, Gotthilf GerhardType of Medium: UnknownPages: 255 S.Edition: 1. AuflageISBN: 3-7895-0194-8Series Statement: Sprache und Lernen Bd. 22Language: German -
2Baur, Werner ; Schroeder, Joachim ; Hiller, Gotthilf G. ; Mack, Wolfgang
Bad Heilbrunn : Klinkhardt
Published 2004Staff View AvailabilityPerson(s): Baur, Werner; Schroeder, Joachim; Hiller, Gotthilf G.; Mack, WolfgangType of Medium: UnknownPages: 383 S.ISBN: 3781513726Language: German -
3Gronover, Matthias [Hrsg.] ; Schnabel-Henke, Hanne [Hrsg.] ; Schweitzer, Friedrich [Hrsg.] ; Hiller, Simone [Hrsg.] ; Gronover, Matthias [Mitarb.] ; Schweitzer, Friedrich [Mitarb.] ; Schnabel-Henke, Hanne [Mitarb.] ; Hiller, Simone [Mitarb.] ; Bräuer, Magda [Mitarb.] ; Losert, Martin [Mitarb.]
Münster : Waxmann
Published 2023Staff ViewType of Medium: bookPublication Date: 2023Keywords: Schulleitung ; Lehrer ; Schüler ; Unterrichtsorganisation ; Religion ; Religionspädagogik ; Wirtschaftspädagogik ; Berufspädagogik ; Erfahrungsbericht ; StudieLanguage: German -
4Staff View
Type of Medium: articlePublication Date: 1999Keywords: Frau ; Staatlicher Zusammenschluss ; Beruf ; Beruflicher Verbleib ; Berufsproblem ; IngenieurIn: Informationen für die Beratungs- und Vermittlungsdienste / Bundesanstalt für Arbeit, (1999) H. 13, S. 1049-1059, 0723-8525Language: German -
5Bȷorn Hiller, Anȷa Hoppe, Christa Haase, Christina Hiller, Nadȷa Schubert, Werner Muller, Martin A.M. Reiȷns, Andrew P. Jackson, Thomas A. Kunkel, Jorg Wenzel, Rayk Behrendt, Axel Roers
The American Association for Cancer Research (AACR)
Published 2018Staff ViewPublication Date: 2018-10-16Publisher: The American Association for Cancer Research (AACR)Print ISSN: 0008-5472Electronic ISSN: 1538-7445Topics: MedicinePublished by: -
6Staff View Fulltext
Publication Date: 2018-07-27Description: Der Beitrag beschäftigt sich mit der akademischen Wissensproduktion im kulturellen Vergleich und als interkulturelles Forschungsfeld. Auf der Grundlage eines gemeinsamen Projekts verschiedener europäischer Universitäten soll die Wechselwirkung von institutionellen Vorgaben und akademischer Kommunikation zum Thema einer Studie gemacht werden. Exemplarisch werden funktionale Lehr- und Lernstile zum Untersuchungsgegenstand gemacht. Methodisch soll sowohl phänomenologisch beschreibend als auch empirisch-analytisch vorgegangen werden. Innerhalb des Projekts sollen universitäre Gesprächstypen und Textsorten betrachtet werden. Dabei sollen die einzelnen akademischen Milieus so kleinschrittig, dicht und genau beschrieben werden, um zu einer Analyse zu gelangen, die den Eigenheiten des spezifischen kulturellen akademischen Milieus Rechnung trägt.This article focuses on academic knowledge production, especially on academic communication as a field of research in intercultural studies. Based on a common project of different European Universities it is intended to point out cultural specifics as well as the reciprocity of the institutional frame work and academic communication as subjects of research. There is a perceived necessity that the humanities' own hermeneutic basic assumptions should be reflected more critically. For instance the conception of what we call a good way of teaching differs in different cultures (civilizations). Using the way of phenomenological description and empirical studies of different phenomena within the academic setting, the subject offers many possibilities for being interlinked with other topics. Actually we try to work out within the project culture specific features of academic communication, e.g. different ways of teaching and learning styles, different ways of examining and grading the students, different types of academic texts (or different understanding of the types), and culture-specific academic rituals as consultation hours (the so-called Sprechstunde in German, which is not the same as the office hour in the US). Another interesting field for empirical research are styles of academic communications like e-mailing (especially between professors and students). Our goal is to describe the considered academic settings as concrete and thick as possible to get an analysis which points out the singularities of the different cultural and social academic environments and allows comparisons from an intercultural perspective.Keywords: Sociology & anthropology ; Soziologie, Anthropologie ; Kultursoziologie, Kunstsoziologie, Literatursoziologie ; Wissenssoziologie ; Cultural Sociology, Sociology of Art, Sociology of Literature ; Sociology of Knowledge ; Wissen ; interkultureller Vergleich ; Kommunikation ; interkulturelle Faktoren ; Wissensproduktion ; knowledge ; intercultural comparison ; communication ; intercultural factors ; knowledge production ; 10216 ; 10200Type: Zeitschriftenartikel, journal article -
7Staff View Fulltext
Publication Date: 2018-07-27Description: Im Folgenden sollen Erfahrungen aus Seminaren und Workshops zur Interkulturellen Kommunikation an einer internationalen Universität an der deutsch-polnischen Grenze reflektiert werden. In einer speziell für diese Hochschule konzipierten Veranstaltungsreihe wird Studierenden unterschiedlicher nationaler Herkunft angeboten, sich in Theorie und Praxis mit der interkulturellen Kommunikation auseinanderzusetzen. Nach einer Einführung über die speziellen "interkulturellen" Gegebenheiten an der Europa-Universität Viadrina werden in diesem Beitrag Feedbacks und Reflektionen von Seminarteilnehmern zu bestimmten Gesichtspunkten angeführt. Die Analyse einer kritischen Seminarsituation zeigt auf, wie erkenntnisreich die Auseinandersetzung mit kulturellen Unterschieden sein kann. Da gerade die subjektiven Rückmeldungen der Zielgruppe besonders aufschlussreich sind, was die Wirkungen solcher Veranstaltungen anbetrifft, sollen sie weitgehend für sich sprechen. Sie werden lediglich in manchen Punkten kommentiert.Keywords: Sociology & anthropology ; News media, journalism, publishing ; Education ; Bildung und Erziehung ; Publizistische Medien, Journalismus,Verlagswesen ; Soziologie, Anthropologie ; kultureller Unterschied ; Kultursoziologie, Kunstsoziologie, Literatursoziologie ; Bildungswesen tertiärer Bereich ; interpersonelle Kommunikation ; University Education ; Interpersonal Communication ; Cultural Sociology, Sociology of Art, Sociology of Literature ; interkulturelle Kommunikation ; Hochschule ; regionale Herkunft ; Bundesrepublik Deutschland ; Polen ; Wahrnehmung ; interkultureller Vergleich ; intercultural communication ; university ; regional origin ; Federal Republic of Germany ; Poland ; perception ; intercultural comparison ; 10600 ; 10800 ; 10216Type: Zeitschriftenartikel, journal article -
8Staff View
Publication Date: 2018-07-27Description: Dieser Artikel bietet einen Überblick über eine interdisziplinäre qualitative Studie zu persönlichen Bedeutungen und öffentlichen Ausdrucksweisen von Zuhause, Ethnizität und Zugehörigkeitsgefühl von Immigrant/innen in Florida, die aus Kuba, Haiti und Guatemala stammen. Wir präsentieren die theoretischen Grundlagen der Studie, eine Beschreibung der angewandten Interview- und Beobachtungsmethoden und die wesentlichen Themen, die die Analyse der biografischen Interviews erbracht hat. Der Aufsatz bietet einen Einstieg zu vier Artikeln in dieser Schwerpunktausgabe, welche dann für jede der Bevölkerungsuntergruppen den Fokus gezielt auf ein bedeutendes Thema richten.This article provides an overview of an interdisciplinary qualitative study that explored the personal meanings and public expressions of home, ethnicity and belonging among Cuban, Haitian and Guatemalan immigrants to Florida. We present the theoretical bases for the study, a description of the interview and observational methods employed, and the major themes discerned in the analyses of the biographical interviews. This paper provides a gateway to the four articles in this special issue, which will then focus specifically on one major theme found to be important for each of the sub-groups.Este artículo ofrece una visión general de un estudio cualitativo interdisciplinario que explora los significados personales y expresiones públicas sobre lo que es la casa (lugar de origen), etnicidad y sentimiento de pertenencia entre los inmigrantes de Cuba, Haití y Guatemala a Florida, Estados Unidos. Se presentan las bases teóricas del estudio, una descripción de los métodos de entrevista y de observación empleados además de los principales temas discernientes en el análisis de las entrevistas biográficas. Este documento proporciona una puerta de entrada a los cuatro artículos en este número especial, los cuales se centrarán específicamente en un tema clave considerado como importante por cada uno de los sub-grupos.Keywords: Sozialwissenschaften, Soziologie ; Social sciences, sociology, anthropology ; Cubans; Haitians; Guatemalans; ethnicity; belonging; home; immigration; cubanos; haitianos; guatemaltecos; etnicidad; pertenencia; hogar; inmigración; Kubaner/innen; Haitianer/innen; Guatemaltek/innen; Zugehörigkeit; Zuhause ; Migration, Sociology of Migration ; Ethnology, Cultural Anthropology, Ethnosociology ; Ethnologie, Kulturanthropologie, Ethnosoziologie ; Migration ; Ethnizität ; Migrant ; Methode ; Kuba ; Biographie ; Einwanderung ; Haiti ; USA ; Identität ; Guatemala ; Zuwanderung ; Bevölkerungsgruppe ; population group ; United States of America ; ethnicity ; migrant ; identity ; method ; Cuba ; migration ; immigration ; biography ; empirisch ; empirisch-qualitativ ; Theorieanwendung ; empirical ; theory application ; qualitative empiricalType: journal article, Zeitschriftenartikel -
9Staff View
Publication Date: 2018-07-27Description: Dieser Artikel untersucht die persönlichen Bedeutungen und die öffentlichen Darstellungen von Zuhause, Ethnizität und Zugehörigkeitsgefühl von Maya-guatemaltekischen Immigrant/innen in Florida. Die Ergebnisse basieren auf der Analyse von sieben Biografien von Maya-Einwanderer/innen der ersten und zweiten Generation. Die narrative Analyse zeigt, dass die Immigrant/innen aktiv gegen eine öffentliche Miss-Kategorisierung als Teil der Hispanischen Gemeinschaft Widerstand leisten, indem sie ihre indigene Herkunft hervorheben. In diesem Sinne bietet unserer Studie eine neue Art der Forschung im Hinblick auf Maya-Einwanderer/innen und ihre "Positionierung" und "Selbst-Lokalsierung" als indigene Völker, welche Zuflucht in den Vereinigten Staaten suchen. Es handelt sich um Lebensgeschichten von Mayas – die meisten von ihnen überlebten als Kinder – welche mit ihren Familien vor dem Völkermord in Guatemala geflohen sind und in ihrem Leben in den Vereinigten Staaten diskriminiert werden. Das Einzigartige an unserer Studie ist die Betonung der Biografien, welche bestimmte Aspekte von Ethnizität und Indigenität und die schwierigen Prozesse transnationaler Migration von Mayas, die nun in Florida leben, hervorheben.This article explores the personal meanings and public expressions of home, ethnicity and belonging among Maya/Guatemalan immigrants living in South Florida, specifically from the viewpoints of seven biographies of first and second-generation Maya immigrants. Our examination of their narratives suggests why these immigrants actively resist a public mis-categorization of being part of the Hispanic community by emphasizing their indigenous heritage. As such, this study provides a new type of research regarding Maya immigrants and their "positioning" or their "self-localization" as indigenous peoples seeking refuge in the United States. These are narratives of Maya lives, most of them child survivors, who fled the genocide in Guatemala with their families and who have faced discrimination while living in the United States. What is unique about our study is its emphasis upon biography for portraying particular facets of ethnicity and indigeneity and the difficult processes of transnational migration faced by Maya peoples now living in Florida.Este artículo examina los significados personales y expresiones públicas sobre lo que es la casa (lugar de origen), etnicidad y sentimiento de pertenencia entre los inmigrantes mayas de Guatemala a Florida, Estados Unidos. Se presenta el análisis de siete entrevistas biográficas realizado con inmigrantes mayas de primera y segunda generación. El análisis narrativo muestra que los inmigrantes apuntan su origen indígena como forma de resistencia en contra de una categorización falsa como parte de la comunidad hispana. En este sentido, nuestro estudio ofrece una nueva forma de investigación con respecto a los inmigrantes mayas y a la "colocación" y "auto-localización" de los pueblos indígenas que buscan refugio en los Estados Unidos. Se trata de historias de vida de mayas, la mayoría de los cuales sobrevivieron como niños, que huyeron con sus familias del genocidio en Guatemala y que han sido discriminados en los Estados Unidos. Lo particular de nuestro estudio es el énfasis sobre las biografías que enfatizan aspectos específicos de etnicidad y indigenidad y sobre las dificultades de los procesos de migración trasnacional de mayas que ahora pertenecen a Florida.Keywords: Sozialwissenschaften, Soziologie ; Social sciences, sociology, anthropology ; Mayas; Hispano-Amerikaner/innen; Zugehörigkeit; Zuhause; Einwanderer/innen; Guatemalans; ethnicity; Hispanics; belonging; home; immigration; immigrants; identity; biography; mayas; guatemaltecos; etnicidad; hispanos; pertenencia; hogar; inmigración; inmigrantes; identidad; biografía ; Migration, Sociology of Migration ; Ethnology, Cultural Anthropology, Ethnosociology ; Ethnologie, Kulturanthropologie, Ethnosoziologie ; Migration ; US citizen ; discrimination ; Latin America ; North America ; self-image ; first generation ; Central America ; second generation ; United States of America ; indigenous peoples ; ethnicity ; identity formation ; migrant ; identity ; Guatemala ; migration ; immigration ; biography ; developing country ; Ethnizität ; Identitätsbildung ; Selbstbild ; erste Generation ; Diskriminierung ; Migrant ; Biographie ; Nordamerika ; indigene Völker ; Einwanderung ; US-Amerikaner ; Mittelamerika ; USA ; Identität ; Entwicklungsland ; Zuwanderung ; zweite Generation ; Lateinamerika ; empirisch ; empirisch-qualitativ ; empirical ; qualitative empiricalType: journal article, Zeitschriftenartikel -
10Staff View
Publication Date: 2018-07-27Description: In diesem Artikel werden die Konstruktionen von Identität, Zuhause und Zugehörigkeit von Haitianischen Einwander/innen der ersten und zweiten Generation, welche in Südflorida leben, diskutiert. Die gelebten Erfahrungen der Haitianischen Interviewpartner/innen zeichnen sich durch konfliktgeladene Polaritäten-Erfahrungen aus. In diesem Sinne werden Migrationstheorien der Integration als "Schmelztiegel" oder "Salatschüssel" als nutzlos für das Verständnis der Einwanderungserfahrungen dargestellt. Zudem wird das Konzept der "sozialen Hybridität" wegen dessen Resonanz mit ontologischen Vorstellungen unter Haitianer/innen ausgearbeitet. Dies findet insbesondere in Bezug auf die Push-Pull-Faktoren des Lebens in den Vereinigten Staaten mit verbleibenden Gefühlen für Haiti statt. Das Konzept der gesellschaftlichen Stratifikation hat für viele unserer Haitianischen Gesprächspartner/innen die Wahrnehmung der eigenen Persönlichkeit definiert. In diesem Sinne haben sie "Haitianisch sein" als einzigartig dargestellt, indem sie die Unterschiede zu anderen Afro-stämmigen Erfahrungen, wie zum Beispiel denen von Afro-Amerikaner/innen, beschrieben. Die Analyse der Narrationen zeigt deutlich die Wandlungsfähigkeit ihrer Imagination der Zugehörigkeit und die polyvalenten Bedeutungen, welche mit ihren ambivalenten Identitäten assoziiert sind.This article discusses constructions of identity, home, and belonging among first and second-generation Haitian-migrants living in South Florida. Conflicting polarities mark the lived experiences of the Haitian interviewees, and as such, migration theories of integration as the "melting pot" or "salad bowl," are rendered useless for understanding immigrant experiences. To another degree, the notion of social hybridity is elaborated upon for its resonance to ontological concepts among Haitian-Americans, especially in regard to the push and pull of living in the United States with remaining sentiments toward Haiti. For many of our Haitian informants the notion of class stratification defined their perceptions of selfhood. So too, our Haitian-American interviewees described their differences from other Afro-descendant experiences as African-Americans, further situating their Haitian-ness as being unique. What is clear from analyzing narratives of these Haitian-Americans is the mutability of their imagining belonging-ness and the polyvalent meanings associated with their ambivalent identities.Este artículo describe las construcciones de identidad, lugar de origen,y de pertenencia entre la primera y segunda generación de migrantes haitianos que viven en el sur de Florida. Polaridades en conflicto marcan las experiencias vividas de los haitianos entrevistados y, las teorías de la migración como integración tales como la del "crisol de culturas diferentes" o la "ensaladera", se vuelven inútiles para la comprensión de las experiencias de inmigrantes. En otro nivel, se elabora la noción de hibridación social por su resonancia con conceptos ontológicos entre los haitiano-estadounidenses, especialmente en lo que respecta al "estira y afloja" de vivir en los Estados Unidos con un sentimiento hacia Haití. Para muchos de nuestros informantes haitianos, la noción de estratificación de clase definió sus percepciones de individualidad. Así también, nuestros entrevistados haitiano-americanos describieron sus diferencias con respecto a otras experiencias de afro-descendientes como los afro-americanos, además de situar su "haitinidad” como única. Lo que está claro a partir del análisis de estas narrativas de haitiano-americanos, es la mutabilidad de su pertenencia imaginaria y los polivalentes significados asociados con sus identidades ambivalentes.Keywords: Sozialwissenschaften, Soziologie ; Social sciences, sociology, anthropology ; Haitians; ethnicity; Hispanics; belonging; home; immigration; immigrants; identity; biography; haitianos; etnicidad; hispanos; pertenencia; hogar; inmigración; inmigrantes; identidad; biografía; Haitianer/innen; Hispano-Amerikaner/innen; Zuhause; Einwanderer/innen; Biografie ; Migration, Sociology of Migration ; Ethnology, Cultural Anthropology, Ethnosociology ; Ethnologie, Kulturanthropologie, Ethnosoziologie ; Migration ; US citizen ; Latin America ; North America ; first generation ; social stratification ; Central America ; second generation ; ethnic origin ; United States of America ; ethnicity ; life career ; identity formation ; migrant ; Haiti ; migration policy ; identity ; conflict ; cultural identity ; migration ; Caribbean Region ; immigration ; ambivalence ; developing country ; Ethnizität ; Ambivalenz ; Identitätsbildung ; erste Generation ; Migrant ; Nordamerika ; Migrationspolitik ; Einwanderung ; Karibischer Raum ; soziale Schichtung ; Konflikt ; US-Amerikaner ; Mittelamerika ; USA ; ethnische Herkunft ; Identität ; kulturelle Identität ; Entwicklungsland ; Zuwanderung ; Lebenslauf ; zweite Generation ; Lateinamerika ; empirisch ; empirisch-qualitativ ; empirical ; qualitative empiricalType: journal article, Zeitschriftenartikel -
11Staff View Fulltext
Publication Date: 2018-07-27Description: Die Autorin diskutiert die Problematik der Korruption aus systemtheoretischer Perspektive. In der Realität lässt sich ihrer Meinung nach beobachten, dass wirtschaftliche Entscheidungen nicht nur ökonomisch begründet werden, sondern dass politische und soziale Faktoren mit in den Entscheidungsprozess einfließen. Auf der Ebene des Systemtyps "Organisation" lässt sich diese funktionale Differenzierung jedoch nicht immer aufrechterhalten. Zwar haben die meisten Organisationen eine Primärorientierung an einer Funktionslogik, der sie dann auch zugerechnet werden, jedoch sind Organisationen nicht entlang der Codierung von Funktionssystemen ausgerichtet. Geht man von dieser Primärlogik aus, dann bezeichnet Korruption - so die These der Autorin - die Verknüpfung unterschiedlicher Sinnhorizonte der Kommunikation und den Missbrauch für eine andere Sinnlogik. Die Korruption kann somit als ein Fall des Scheiterns funktionaler Differenzierung beschrieben werden, und zwar auf der Ebene von Organisation und Netzwerk. Mit der Aufdeckung dieser strukturellen Affinität von Korruption und Netzwerk erarbeitet die Autorin einen Vorschlag, an dem eine systemtheoretische Betrachtung von Korruption als Netzwerkphänomen ansetzen kann. (ICI2)Keywords: Sociology & anthropology ; Soziologie, Anthropologie ; Organisationssoziologie, Militärsoziologie ; Allgemeine Soziologie, Makrosoziologie, spezielle Theorien und Schulen, Entwicklung und Geschichte der Soziologie ; General Sociology, Basic Research, General Concepts and History of Sociology, Sociological Theories ; Organizational Sociology ; Korruption ; Netzwerk ; Organisationen ; Systemtheorie ; funktionale Differenzierung ; Kommunikation ; Sinn ; Forschungsansatz ; Organisationshandeln ; Gesellschaft ; soziales System ; Netzwerkanalyse ; corruption ; network ; organizations ; system theory ; functional differentiation ; communication ; sense ; research approach ; organizational behavior ; society ; social system ; network analysis ; Grundlagenforschung ; basic researchType: Sammelwerksbeitrag, collection article -
12Staff View
Publication Date: 2018-07-27Description: Este artículo muestra como la investigación comparativa de cultura puede realizarse con el uso del análisis ampliado de incidentes críticos (AAIC) teniendo una investigación de estudiantes de dos grupos nacionales como ejemplo. Se desarrolló un método de análisis que combina métodos cualitativos tradicionales y el análisis ampliado de incidentes críticos a partir de un estudio que pretendió identificar las barreras de comunicación entre estudiantes polacos y alemanes en una universidad trans-fronteras. Aunque es un instrumento clásico de investigación intercultural, el uso de incidentes críticos puede presentar problemas metodológicos. El AAIC fue desarrollado como una respuesta a las críticas comunes al análisis de incidentes críticos. Al vincular las entrevistas centradas en el problema (WITZEL 2000), la introducción de indicadores, una codificación de datos y opiniones de expertos (MEUSER & NAGEL 1997) al análisis de incidentes críticos, el AAIC presenta una aplicación orientada y un método cualitativo sólido que puede usarse para identificar fuentes relevantes, específicas de problemas en los encuentros interculturales.Using a survey of students from two national groups as an example, this paper shows how culture-contrastive research can be performed utilizing an extended version of the critical incident analysis (ECIA). Although it is a classic intercultural research instrument, the use of critical incidents can present methodological problems. Based on a study which was aimed at identifying communication barriers between German and Polish students at a cross-border university, an analysis method which combines traditional qualitative methods with critical incident analysis was created. The ECIA was developed as a response to the common criticisms of approaches based on critical incident analysis. By linking problem-centered interviews (WITZEL, 2000), the introduction of indicators, a codification of data, and expert opinions to critical incident analysis, the ECIA presents an application-oriented qualitative method that can be used to identify specific, relevant sources of problems in intercultural encounters.Die "Erweiterte Critical-Incident-Analyse" wurde entwickelt, um eine konkrete interkulturelle Problemstellung zu untersuchen: Geleitet von einer Forschungsfrage, die kulturell bedingte Problemfelder zwischen deutschen und polnischen Studierenden an einer grenzüberschreitenden Universität identifizieren wollte, entstand eine Methodenkombination, bei der die Analyse von Critical Incidents im Mittelpunkt steht. Am Beispiel einer kulturkontrastiven Studie zeigt dieser Beitrag, wie methodologische Probleme, die bei interkulturellen Forschungsvorhaben auftreten, durch eine Kombination verschiedener qualitativer Ansätze gelöst werden konnten. Critical Incidents stellen eine klassische Analyseeinheit in der interkulturellen Forschung dar. In der "Erweiterten Critical-Incident-Analyse" werden diese zusammen mit problemzentrierten Interviews (WITZEL 2000), einem entsprechenden Kodierungsverfahren, Indikatoren und Expert/innenmeinungen in einem Methodenmix wissenschaftlich fundiert für anwendungsorientierte kulturkontrastive Fragestellungen operationalisiert.Keywords: Sozialwissenschaften, Soziologie ; Social sciences, sociology, anthropology ; Critical Incidents; Methodenkombination; deutsch-polnische Kommunikation; internationale Hochschule; problemzentriertes Interview; critical incidents; combination of methods; German-Polish communication; problem-centered interviews; incidentes críticos; combinación de métodos; comunicación alemanes-polacos; entrevistas centradas en el problema; ; Forschungsarten der Sozialforschung ; Erhebungstechniken und Analysetechniken der Sozialwissenschaften ; Methods and Techniques of Data Collection and Data Analysis, Statistical Methods, Computer Methods ; Research Design ; German ; student ; Pole ; qualitative interview ; university ; qualitative method ; intercultural factors ; Hochschule ; Student ; Deutscher ; qualitative Methode ; qualitatives Interview ; interkulturelle Faktoren ; empirisch ; Grundlagenforschung ; empirisch-qualitativ ; empirical ; basic research ; qualitative empiricalType: journal article, Zeitschriftenartikel -
13Staff View
Publication Date: 2018-07-27Description: "Nach dem Beitritt der DDR zur Bundesrepublik stellt sich die Frage, wie der Prozeß der Etablierung neuer organisatorischer und institutioneller, insbesondere rechtlicher Verwaltungsstrukturen im konkreten Verwaltungshandeln vollzogen wird. Anpassungsleistungen administrativer Organisationen an ihre gesellschaftliche Umwelt werden in der soziologischen Diskussion in der Regel als zeitlich verzögertes Nachholen gesellschaftlicher Entwicklungen interpretiert. In den neuen Bundesländern haben wir es mit einer anders gelagerten, vielschichtigeren Konstellation zu tun. Der westdeutschen Rechtsordnung, verstanden als System normativer und kultureller Orientierungen, kommt im Transformationsprozeß eine Schrittmacherfunktion für den sozialen Wandel zu. In aktuellen Rechtsanwendungsprozessen haben ostdeutsche Kommunalverwaltungen hierbei Bewältigungsleistungen zwischen vergangenen und künftigen Handlungsanforderungen zu erbringen. Das beobachtbare Verwaltungshandeln sieht sich somit widersprüchlichen Erwartungen ausgesetzt. In der Anwendung und Nutzung von Recht hat es zwischen (geltender westlicher) Rechtsordnung und (sozialistisch geprägter) Rechtskultur zu vermitteln. Die daraus hervorgehende These ist: Im Prozeß der Rezeption der westdeutschen Rechtsordnung bilden ostdeutsche Kommunalverwaltungen eine Verwaltungskultur aus, die weder in der normativem Vorstellung rechtsstaatlicher Verwaltung aufgeht noch als bloße Fortsetzung "alter" Handlungsformen der DDR-Verwaltung verstanden werden kann. Rezeption von Recht erfolgt in unterschiedlichen Formen der interpretativen Neuschöpfung von Normen durch Rechtsangleichung in einem pragmatischen Sinne." (Autorenreferat)Keywords: Sociology & anthropology ; Soziologie, Anthropologie ; Organisationssoziologie, Militärsoziologie ; Organizational Sociology ; Bundesrepublik Deutschland ; Rechtsanwendung ; Rechtsverständnis ; Wiedervereinigung ; Verwaltungshandeln ; Rezeption ; sozialer Wandel ; DDR ; öffentliche Verwaltung ; neue Bundesländer ; Rechtsordnung ; Organisationskultur ; legal order ; administrative practice ; German Democratic Republic (GDR) ; Federal Republic of Germany ; organizational culture ; reception ; reunification ; public administration ; legal usage ; social change ; New Federal States ; sense of justice ; descriptive study ; deskriptive StudieType: Sammelwerksbeitrag, Konferenzbeitrag, collection article, conference paper -
14Staff View
Publication Date: 2018-07-27Description: "Eine in der Organisationssoziologie prominent gewordene Sichtweise auf Organisationen ist mit dem Begriff 'Organisationskultur' verbunden. Was man als 'verschieden' beobachten kann, lässt sich in dieser Perspektive als Reproduktion kultureller Unterscheidungen beschreiben - als Mechanismus der Ausdifferenzierung von Organisationen. Von anhaltendem Interesse ist dabei die Frage, auf welche Weise sich das, was hier mit 'Kultur' umschrieben wird, in eine Theorie der Organisation einarbeiten lässt. Der Vorschlag der Verfasserin besteht darin, den Zugriff über kulturelle kognitive Schemata zu wählen. Man landet dann bei einer wissenssoziologischen Neubeschreibung der Organisation, die auf die unentscheidbaren Voraussetzungen des Entscheidens rekurriert." (Autorenreferat)Keywords: Sociology & anthropology ; Soziologie, Anthropologie ; Organisationssoziologie, Militärsoziologie ; Organizational Sociology ; organizational culture ; culture ; cultural factors ; organizations ; Organisationskultur ; Kultur ; Organisationen ; kulturelle Faktoren ; theory formation ; basic research ; Grundlagenforschung ; TheoriebildungType: Sammelwerksbeitrag, Konferenzbeitrag, collection article, conference paper -
15Staff View
Publication Date: 2019-06-28Description: This thematic issue of Media and Communication features a range of critical perspectives on digital literacies with the aim of shedding light on a path forward with respect to theory, research and practice. The issue hosts fourteen articles divided into four themes that address digital literacies in varying ways. The four themes are (a) defining digital literacies, (b) socio-cultural theories of digital literacies, (c) digital literacies in practice, and (d) digital skills and efficacy. The articles make a strong case for the continued exploration of the significance and (re)definition of digital literacies within our global communicative landscape. The authors have inspired new dialogue, research directions, innovative practices, and policy on digital literacies. As digital technologies continue to evolve so too will intellectual frameworks - generating nuance and scope for and by researchers as well as practitioners.Keywords: Publizistische Medien, Journalismus,Verlagswesen ; News media, journalism, publishing ; critical perspectives; digital literacies; socio-cultural theory ; Medienpädagogik ; interaktive, elektronische Medien ; Media Pedagogics ; Interactive, electronic Media ; Digitale Medien ; Digitalisierung ; Alphabetisierung ; soziokulturelle Faktoren ; Kompetenz ; digital media ; digitalization ; literacy ; sociocultural factors ; competenceType: Zeitschriftenartikel, journal article -
16Staff View Fulltext Fulltext Fulltext Fulltext
Publication Date: 2024-08-05Description: Purpose: The digital transformation and the increased use of technologies have changed the world of work severely. With it, collaboration and cooperation methods among employees. Therefore, new ways of working together must be applied to work in an international and digital working environment. For Vocational Education and Training (VET), developing new (transversal) competencies to engage in virtual teamwork is necessary to adequately prepare young professionals for the present and future labor market. However, there is little research on the current situation in VET regarding virtual teamwork. Approach: We deployed a cross-sectional design and collected data from N = 181 commercial apprentices in Germany regarding virtual teamwork. We analyze our data using Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) to examine the interrelationships between input, process, and outcome variables to foster satisfaction and innovative learning in virtual teams as desired targets of VET. To assess these results regarding virtuality, the complexity of tasks, gender of the apprentices, and the size of the training firms, we derived a multigroup analysis (MGA) of our model. Findings: The results indicate that organizational factors have the most significant influence concerning the relationship between input and process factors. Surprisingly, the technical affinity of individuals has only a minor effect. Regarding the relationship between process and outcome factors, motivation and responsibility have the highest impact on innovative learning, whilst communication culture severely affects the perceived satisfaction in virtual teamwork. Conclusion: The findings lead to valuable insights on factors influencing virtual teamwork in VET and can help to design learning programs to prepare young professionals to smoothly transition to and successfully master their future working environments by using new ways of collaboration and cooperation. This is particularly relevant for VET, as prior research has focused primarily on primary and secondary education. Lastly, we identify potential scales and items that help capture some of the inherent constructs of virtual teamwork.Keywords: Bildung und Erziehung ; Education ; Workplace Learning; Collaboration; New Work; Outcomes of Education and Training; Vocational Education and Training, VET ; Bildungswesen quartärer Bereich, Berufsbildung ; Vocational Training, Adult Education ; Teamarbeit ; Virtualisierung ; Digitalisierung ; Berufsbildung ; Arbeitsumgebung ; teamwork ; virtualization ; digitalization ; vocational education ; work environment ; 20100 ; 10600Type: Zeitschriftenartikel, journal article -
17Dörnen, A. ; Haase, D. ; Hiller, C. ; Pressel, K. ; Weber, J. ; Scholz, F.
[S.l.] : American Institute of Physics (AIP)
Published 1993Staff ViewISSN: 1089-7550Source: AIP Digital ArchiveTopics: PhysicsNotes: By photoluminescence and by Zeeman spectroscopy we study the characteristic 4f luminescence transition 3H5 → 3H6 at 1.0 eV of thulium in gallium arsenide which has been reported recently. It turns out that optically active Tm3+, which is present in mainly one specific type of center, does not occupy a simple substitutional lattice site. The results show a considerable tetragonal crystal field. The excitation mechanism of the 1.0-eV luminescence is investigated by photoluminescence excitation. The 3H5 → 3H6 is pumped most efficiently by trapping of free excitons.Type of Medium: Electronic ResourceURL: -
18Friedlein, R. ; Herpich, S. ; Hiller, H. ; Wirth, H. ; Zschornack, G. ; Tyrroff, H.
[S.l.] : American Institute of Physics (AIP)
Published 1995Staff ViewISSN: 1089-7674Source: AIP Digital ArchiveTopics: PhysicsNotes: Measurements of bremsstrahlung down to 7 keV emitted from a 7.25 GHz electron cyclotron resonance discharge and the deconvolution of the spectra using a newly developed integration method yield the exact electron distribution function. Two separate electron populations with temperatures about 3 and 25 keV and with densities about (0.2...4)108 cm−3 were recorded. First, results are obtained for the behavior of these populations belonging to the mixture (argon–oxygen–hydrogen). Gas mixing increases the densities of these populations, but hardly changes the temperatures. © 1995 American Institute of Physics.Type of Medium: Electronic ResourceURL: -
19Hiller, Eric M. ; Harris, Robert A.
College Park, Md. : American Institute of Physics (AIP)
Published 1993Staff ViewISSN: 1089-7690Source: AIP Digital ArchiveTopics: PhysicsChemistry and PharmacologyNotes: A multiband tight binding model of the metal trihydrides, including on-site repulsion and exchange, is examined. By linearly coupling the system to a harmonic bath we show that the multiband model yields an effective temperature dependent Heisenberg spin Hamiltonian. This system exhibits a temperature dependent competition between ferro- and antiferromagnetic exchange spin couplings. The resulting spin spectrum is consistent with observed anomalous isotope dependent metal trihydride H-N.M.R. spectra.Type of Medium: Electronic ResourceURL: -
20Hiller, Eric M. ; Harris, Robert A.
College Park, Md. : American Institute of Physics (AIP)
Published 1993Staff ViewISSN: 1089-7690Source: AIP Digital ArchiveTopics: PhysicsChemistry and PharmacologyNotes: The model of Hiller and Harris [J. Chem. Phys. 98, 2077 (1993)] is modified by a Jastrow correlation function to incorporate short-range correlations. The resulting model describes exchange in the metal trihydrides at low temperature. Direct and virtual exchange processes are compared for upper and lower bounds to the repulsive proton–proton potential, eight different locally isotropic double-well frequencies, and four well separations. Exchange through the virtual double-occupancy state dominates the coupling, although direct exchange significantly renormalizes the tunneling matrix element. It is shown that a simpler two-state Jastrow–Gaussian Heitler–London basis used in other calculations suffers in this strongly correlated system.Type of Medium: Electronic ResourceURL: